2009. március 29., vasárnap

Acer Saccharum Juhar bonsai alakítás

10 év sok idő, de a bonsai készítésben nem számít még soknak.
10 év alatt jutottam el ezzel a fával odáig, hogy végre felépítsem az ágrendszert.

Ez a juhar magról kelt 1998 ban Gyöngyösön a régi lakásunk előtt az udvaron.
Kiszedtem, és cserépbe ültettem, így tartottam kb 5 évig, de csak nem akart igazán vastagodni a törzse, így kiültettem szabadföldbe 2 évre, aminek meg is volt a jótékony hatása.

2003 április:





Két három év alatt gyönyörűen megvastagodott a törzse:

2006 november:




2007 május:



Kiástam a földből, és a gyökerét visszavágtam, majd ismét szabadföldbe került és 2008 tavaszán átültettem egy nagyobb lavórba, hogy megkezdhessem az ágrendszer kialakítását.





A föhatásokat évente, kétévente visszavágtam, de lent meghagytam a szívóágat, hogy a lenti nebarit erősítse.
Szabadföldben túl gyorsan nő, és nem lehet szép, tömör ágrendszert kialakítani.

Eltávolítottam a szívóágat is, mert már nincs szükségem rá, így is nagy seb keletkezett, remélem szépen fog gyógyulni:



A lavórban nagyon laza szerkezetű földkeveréket használtam, ami segítette az ismételt gyorsabb növekedést.

Miért volt erre szükség?
A fa magassága nem volt megfelelő, és a felső részt levágtam egy új hajtás fölött közvetlenül, hogy az legyen majd a későbbi csúcs, de ahhoz hogy a nagy sebfelület gyorsan gyógyuljon, alaposan tápoldatoztam, és meghagytam vezérhajtásnak, hogy nagyjából az alatta lévő törzsvastagsághoz viszonyítva szép átmenetet kapjak.


Jól sikerült a művelet, mert legalább 1.5 m es vezérhajtás növekedést sikerült elérnem a tavalyi évben(a lavór alján kibújtak a gyökerek, és benyomultak a földbe):



A vágáslap szépen és gyorsan gyógyul, szinte el is tűnt a vágási felület:





Ez év tavaszán visszametszettem a fő ágrendszert, de még egy pár oldalág kellene, hogy jó formaát érjek el.
A törzsön is jönnek új rügyek, remélem lesznek még a megfelelő helyen, jó pozícióban használható hajtások ez évben.



Gyönyörű a új levelek színe a kihajtáskor:

2008 április:


A fa felkészült a tavaszra, és már teleszívta magát vízzel, hogy kihajtson.
A lemetszett ágak végén azonnal kifolyt a víz szerű folyadék:




Drótozás után jelenleg így néz ki:


Most tavasszal nem is tápozom, hogy ne legyen robbanásszerű hajtásnövekedés, és rövidebbek legyenek a nódiumok közötti távolságok. Az öntözést is visszafogom, ami szintén ezt fogja segíteni.

Sok türelem kell hoyyá, de ezzel a módszerrel nagyon szép formájú fát lehet kialakítani, de nem lehet elkapkodni, mert a végeredmény sokkal gyengébb lesz, ha összevissza metszegetjük türelmetlenül.

Ennek a fának még kb 5 év kell, hogy szép ágrendszere legyen, és kiállítható formába kerüljön.

Nyáron teszek fel képet leveles állapotban.


3 megjegyzés:

  1. Szia!
    Nekem is vannak ezüstjuharjaim 2004-es vetésűek most szabadban vannak had vastagodjanak. Viszont én a szabadföldieket is drótozom. Igaz elég macerás.

    VálaszTörlés
  2. Nem semmi hogy jön belőle a nedv!
    Tetszik agyökérnyaka. Ügyesen vele!

    VálaszTörlés
  3. Balázs,
    én miután egyszer rajtafelejtettem a drótot, bele is vágódott a kéregbe, így már jobban figyelem, hogy időben levegyem róla, szabadföldben sokkal macerásabb sajnos, ahogy te is ird.

    Gábor,
    köszi, remélem pár év alatt szépen be tudom sűríteni az ágrendszert

    VálaszTörlés